Edemele

De ce genunchii mei și picioarele sunt atît de umflate?

Ceea prin ce treci tu se numește edem – atunci cînd un exces de lichide se strînge în țesutul tău. Este normal să ai edeme moderate în timpul sarcinii,deoarece reții mai multă apă. Schimbările în sînge pot cauza lichidul să se deplaseze în țesuturi.

În plus, uterul tău în creștere pune presiune pe venele pelviene și pe vena ta cavă (vena mare pe partea dreapta a corpului care transportă sîngele de la membrele inferioare la inimă). Presiunea încetinește întoarcerea sîngelui de la picioare, care forțează lichidul din vene în țesuturile picioarelor și genunchilor, provocînd edeme.

Din această cauză, edemele cel mai probabil te vor deranja în al treilea trimestru. Pot fi mai severe pentru femeile cu lichid amniotic excesiv sau care au mai mulți bebeluși. Edemele tind să se înrăutățească la sfărșitul zilei sau în timpul verii.

După ce ai născut bebelușul, edemele vor dispărea destul de rapid cu cît corpul elimină lichidul în exces. Există posibilitatea să te urinezi frecvent sau să transpiri mult în primele zile după naștere.

Cînd trebuie să mă îngrijorez de edeme?

O anumită cantitate de edeme este destul de normal pentru genunchi și picioare în timpul gravidității. Poți să ai,de asemenea, o unflare ușoară la mîini.

Anunță-l pe doctor dacă observi edeme ale feței sau încețoșarea ochilor, mai mult decît umflarea ușoară a mîinilor sau unflarea excesivă a picioarelor sau gleznelorr. Aceasta poate fi un semn de preeclampsie, o condiție serioasă. Dacă, odată cu edemele, este mărită și tensiunea arterială (peste 140/90 mm Hg) – adresează-te urgent la medic !

Anunță-l pe medic imediat dacă observi că un picior este semnificativ mai umflat ca celălalt, în special dacă ai vreo durere sau sensibilitate în coapsă sau gambă. Acestea pot semnala tromboza (formarea cheagurilor de sînge),o altă condiție serioasă..

Cum aș putea să minimilizez edemele?

Poți să ușurezi presiunea ridicată pe venele tale dacă te culci pe partea stîngă, pentru că vena cava este pe partea dreaptă a corpului.

Iată cîteva sfaturi:

  • Pune-ți picioarele cît mai sus posibil. La serviciu, ajută dacă pui un scaunel mic sau mai multe cărți sub masă.
  • Nu încrucișa picioarele sau genunchii cînd te așezi.
  • Întindeți picioarele frecvent cînd stai așezată. Întindeți piciorul în afară, mai întîi călcîiul și ușor îndoaie piciorul pentru a întinde mușchii gambei. Rotește gleznele și mișcă degetele.
  • Ia pauze frecvente de la șezut și stat. O plimbare scurtă din cînd în cînd va face ca sîngele să circule în extremitățile inferioare..
  • Poartă încălțăminte confortabilă pentru a comoda orice umflătură a picioarelor.
  • Nu purta ciorapi sau colanți care au benzi strînse în jurul gleznelor sau gambelor.  .
  • Încearcă ciorapi speciali pentru vene. Îmbracă-i înainte de a te coborî din pat dimineața ca sîngele să nu se oprească în jurul gleznelor.
  • Bea multă apă. Surprinzător, aceasta ajută ca corpul să rețină mai puțină apă.
  • Fă exerciții regulat, în special prin mers, înot sau pedalînd o bicicletă. Poți încerca și ore de aerobică acvatice care pot reduce temporar edemele, în particular dacă nivelul apei este aproape de umeri.
  • Mănîncă bine, și evită fast-food-ul.

Încearcă să nu lași edemele să te depășească.Edemele sunt stări ce vor trece în curînd după ce ai născut.